Slovinsko, květen 2013

Náš výlet do Slovinska nebyl samoúčelný. Spojili jsme jak se říká příjemné s potřebným. Úkol zněl jasně - převézt asi 1200 malých kuřat z líhně v česku k jistému chovateli v jisté slovinské horské vesničce. Jakmile odevzdáme kuřata, budeme mít celý víkend volný. A tak jsme v pátek ráno vyrazili z Olomouce ve Zdendově oktávce, dojeli do líhně u Třebíče, přehodili věci i kuřata do většího superbu a vyrazili na jih. : Slovinsko, kuřata Přepravky naloženy, můžeme jet. : Slovinsko, kuřata Bylo potřeba dělat pravidelné přestávky a kuřátka občas přeskládat a provětrat:) : Slovinsko, kuřata DSC 0017 : Slovinsko, kuřata DSC 0028 : Slovinsko, kuřata
DSC 0033 : Slovinsko, kuřata Kuřata jsme nakonec zdárně odevzdali v malebné horské vesničce a protože se schylovalo k večeru, našli jsme si kousek za vesnicí parádní místo na přespání. Slovinsko je jednou z nejlesnatějších zemí v Evropě a les je tu prakticky všude. A to pořádně krásný les. To co by u nás bylo chráněné minimálně jako přírodní památka či rezervace tu není chráněno nijak. Nechat auto u cesty a postavit si stan proto není problém. : Slovinsko, kuřata DSC 0054 : Slovinsko, kuřata Pohodička u ohně. : Slovinsko, kuřata Spaní lepší jak na zámku. Zelená katedrála všude kolem nás... : kuřata, Slovinsko
Je před námi krásná sobota a my se rozhodli strávit víkend víceméně lezecky. Jsme na jihu Slovinska, blízko hranic s Itálií (město před námi je Terst) a v údolí pod námi se nachází jedna z nejznámějších lezeckých lokalit v Evropě - Osp a Mišja Peč. Převažují tam ovšem cesty vyšší a vysoké obtížnosti, nic pro soft-movery jako jsme my. Naštěstí kousek za našimi zády, jen nějaké 2 kilometry od těchto legendárních stěn je neméně krásná a k rekreačním lezcům mnohem přívětivější oblast s názvem Črni Kal. A tak jsme celí nedočkaví jaké lezení nás tam čeká... : Slovinsko, kuřata Po cestě fotíme krásné divoké kosatce. : Slovinsko, kuřata Z tohoto odpočívadla u silnice je vskutku nádherný pohled na italský Terst vpravo, slovinský Koper vepředu a také nová chlouba Slovinska - dlouhý a vysoký silniční most vedoucí právě do blízkého Koperu. : kuřata, Slovinsko Malebná vesnička Črni Kal, bezprostředně pod skalami. Leží ve svahu a protínají ji neskutečně strmé a úzké uličky. : Slovinsko, kuřata Ještě než jsme začli lézt, šli jsme se podívat na celou oblast tak trochu z ptačí perspektivy. Na vrchu jedné skalní věžičky leží zřícenina hradu, ze které je skvostný výhled jak na skály, tak na vesničku pod nimi s celým širokým okolím... : kuřata, Slovinsko
Vež stojí osamoceně před skalním bradlem a vede na ni malý most, ze kterého se dají pěkně pozorovat pachtící se lezci:) : Slovinsko, kuřata Celé vápencové skalní bradlo se táhne v délce odhadem přes půl kilometru a je zde přes 200 cest většinou střední obtížnosti. Ideální oblast pro šestkové až osmičkové lezce. : Slovinsko, kuřata Konečně došlo i na nás:) : Slovinsko, kuřata Měli jsme sebou průvodce z internetu, ale po porovnání s knižním průvodcem jsme zjistili značné nesrovnalosti. A tak jsme se každou chvilku k někomu dívali co že vlastně lezeme. : Slovinsko, kuřata DSC 0146 : Slovinsko, kuřata
Svačinka. : Slovinsko, kuřata Nádherná, 35 m dlouhá cesta s názvem Draga Naša Lidija za 5c. : Slovinsko, kuřata DSC 0273 : Slovinsko, kuřata Cesta Poletje Odhaja 6b. Nádherné, neoklouzané vápno, borháky skoro na každém metru...Co víc si přát:) : Slovinsko, kuřata DSC 0319 : Slovinsko, kuřata
DSC 0360 : Slovinsko, kuřata DSC 0379 : Slovinsko, kuřata Díky "představeným" věžičkám se dá na mnohých místech lézt celý den krásně ve stínku. : Slovinsko, kuřata Zdeňa zkoumá místní flóru:) : Slovinsko, kuřata Věž s mostkem a vyhlídkou. : Slovinsko, kuřata
Na konci celého bradla je mohutná a vysoká stěna s cestami většinou už o něco těžšími. : Slovinsko, kuřata [Group 6]-DSC 0397 DSC 0399-2 images : kuřata, Slovinsko Odpočinek v chládku. : Slovinsko, kuřata Krásná, silově-technická cesta Bula 6c, přímo pod mostkem na věž. : Slovinsko, kuřata DSC 0461 : Slovinsko, kuřata
Zdeňa v cestě Bula 6c. : Slovinsko, kuřata Otakárek fenyklový, typický zástupce místních motýlů. : Slovinsko, kuřata K večeru jsme sjeli do přímořského městečka Piran. : Slovinsko, kuřata [Group 7]-DSC 0512 DSC 0514-3 images : Slovinsko, kuřata Dá se tu i okoupat na veřejné pláži. : Slovinsko, kuřata
Čehož někteří z nás využili:) : Slovinsko, kuřata DSC 0531 : Slovinsko, kuřata Odysseus právě vyleznuvší z vody. : Slovinsko, kuřata DSC 0540 : Slovinsko, kuřata Přístaviště. : Slovinsko, kuřata
Ve městě je spousta hospůdek a restaurací a všude je tu k mání čevabčiči, balkánské to jídlo (srbské národní). : Slovinsko, kuřata DSC 0565-2 : Slovinsko, kuřata Městem prochází úzké uličky lemované vysokými domy tak, aby byly ulice během horkých dnů co nejvíce chráněny před sluncem. : Slovinsko, kuřata Náměstí s dominantním vyvýšeným klášterem. : Slovinsko, kuřata Náměstí vévodí socha místního rodáka, barokního hudebního skladatele Giuseppe Tartiniho. : Slovinsko, kuřata
Vinotoč jsme nemohli odmítnout...:) : Slovinsko, kuřata Kostel sv. Jiřího. : Slovinsko, kuřata Město obepínají hradby, ze kterých je krásný výhled na město i na moře. : kuøata, Slovinsko Původní kostelík pochází již z 12.století. Na jeho místě vyrostl v 17. století dominantní kostel viditelný z celého okolí. Je pozoruhodný zejména svou zvonicí, které sloužila za vzor kampanila z benátského náměstí San Marco. : kuřata, Slovinsko Hradby s výhledem na moře. : kuřata, Slovinsko
Františkánský klášter s kostelem pocházejí ze 14. století, ale byl barokně přestavěn. : Slovinsko, kuřata Večerní procházky městem jsou kouzelné... : Slovinsko, kuřata DSC 0658 : Slovinsko, kuřata Tak to jsme my. : Slovinsko, kuřata Došlo i na romantickou večeři:) : Slovinsko, kuřata
Mořské potvůrky, mňamka. : Slovinsko, kuřata Po večeři se vracíme ke skalám, uléháme na karimatky a pozorujeme noční Piran před námi. : Slovinsko, kuřata Ráno se budíme do krásného dne... : kuřata, Slovinsko Posnídáme plzničku a hurá do skal. : Slovinsko, kuřata Zdeňa v cestě Škis Berač 6a. : Slovinsko, kuřata
DSC 0731 : Slovinsko, kuřata Obecně co cesta, to paráda. Kompaktní skála, různorodost chytů, kolmice i převisy... : Slovinsko, kuřata Pasja Radost 6a. : Slovinsko, kuřata Lehčí cesty (do šestek) jsou občas uklouzané, ale kdo je zvyklý na lezení v Moravském krasu, může být v klidu:) : Slovinsko, kuřata Na závěr jsme si chtěli dát něco lehkého. Podle našeho nedokonalého průvodce jsem myslel že lezu +- čtverku. Když jsem ale musel sednout u prvního jištění, došlo mi, že to asi čtyřka nebude. Po dolezení jsem opět nakoukl k sousedům do pořádného knižního průvodce a zjistil, že lezu 6a+. : Slovinsko, kuřata
Nejlepší lezci jsou místní ještěrky. : Slovinsko, kuřata DSC 0807 : Slovinsko, kuřata Zdeňa v cestě Pomaranča 6a+. : Slovinsko, kuřata V této toi-toice jsem ráno vykonával potřebu. Docela silně fučelo, s toi-toikou to třáslo jak při zemětřesení a já jen doufal, že se nepřevrátí. Odpoledne přijdeme k autu a toi-toika je na zemi. Uuuuuffffff...:)) : Slovinsko, kuřata Na lezce jsou tu zvyklí. Parkoviště je plné. : kuřata, Slovinsko
Lezecká oblast Črni Kal se stejnojmennou vesnicí v plné parádě. : kuřata, Slovinsko To co kdysi bývala obří jeskynní prostora je dnes díky propadu jejího stropu legendární lezeckou oblastí Mišja Peč. : kuřata, Slovinsko Cesty dlouhé i přes 40 metrů v kompaktní skále, poměrně častá je díky jeskynnímu původu i přítomnost krápníků. : Slovinsko, kuřata Mišja peč je světovým synonymem obrovské koncentrace těžkých cest na poměrně malém prostoru. Přes 40 cest těžších než 8a mluví za vše...Mimochodem, najdete na fotce lezce? : Slovinsko, kuřata DSC 0853 : Slovinsko, kuřata
Jen pár set metrů vedle je neméně známá oblast Osp, pojmenovaná stejně jako vesnice, na jejímž území leží. Jedná se opět o bývalou jeskyni s propadlým stropem a i zde jsou převážně cesty vysoké obtížnosti. : kuřata, Slovinsko V neděli odpoledne jsme se ještě zajeli podívat do italského Terstu. : Slovinsko, kuřata Terst je přístavní město u Jaderského moře v Itálii, přímo na hranici se Slovinskem, ve kterém žije asi 208 000 obyvatel. Terst býval nejdůležitějším přístavem Rakouska-Uherska, což mu vtisklo středoevropský a zároveň mnohonárodnostní ráz, kdy zde vedle převládajících Italů žily komunity většiny národů a náboženství monarchie. Terst je také důležitým přístavem pro nákladní dopravu o čemž svědčí velké množství nákladních lodí. : Slovinsko, kuřata Canal Grande v centru města byl zřízen v polovině 18. století. : Slovinsko, kuřata Pravoslavný chrám v centru města. : kuřata, Slovinsko
DSC 0879 : Slovinsko, kuřata DSC 0883 : Slovinsko, kuřata V centru je spousta krásných historických budov. : Slovinsko, kuřata Nad městem je hrad, odkud je kruhový výhled na celé město. : Slovinsko, kuřata Hrad San Giusto nad městem. : kuřata, Slovinsko
Poseděli jsme si na staré kamenné hlavě:) : Slovinsko, kuřata Nejstarší kostel v Terstu se také jmenuje San Giusto. Pochází ze 14. století. : Slovinsko, kuřata Má velmi pěkný interiér, ve kterém je historie doslova cítit. : Slovinsko, kuřata DSC 0937 : Slovinsko, kuřata Katedrála San Giusto. : kuřata, Slovinsko
A rozloučím se s Vámi touto fotografií, na které je zachycena nejstarší památka na období vládnutí římské říše - brána Arco di Riccardo z 1. stol. př.n.l. : Slovinsko, kuřata