Český ráj

V dubnu se našlo pár volných dní a tak jsme se rozhodli navštívit romantický kraj Českého ráje. : dovolená, prachov, Český Ráj Naším výchozím bodem byly známé Sedmihorky. : dovolená, prachov, Český Ráj Jaro se právě začalo probouzet a ze země se draly první podběly. : dovolená, prachov, Český Ráj Vyrazili jsme po modré značce směr Valdštejn. : dovolená, prachov, Český Ráj Už od samého začátku je toho spoustu k vidění. Jako např. tato stará studánka z roku 1839. : dovolená, prachov, Český Ráj
U dalšího pramene si Maruška popovídala s mítním stařešinou. Dobře nám poradil kudy dál:) : dovolená, prachov, Český Ráj Netrvalo dlouho a vpluli jsme do království písku stmeleného do těchto obřích věží. Tato oblast se nazývá Hruboskalsko. : dovolená, prachov, Český Ráj Abych didakticky upřesnil svá předchozí, nepříliš exaktní slova:) Na počátku (v druhohorách) vznikaly pískovcové mořské sedimenty, tedy usazeniny. Tak vznikla rozsáhlá pískovcová deska, známá též jako Česká křídová pánev. Ta byla později v třetihorách díky sopečné činnosti vyzdvižena, rozlámána a postupně opracována erozí do tvaru skalních věží, bloků, údolí a kaňonů. Táhne se velkým obloukem téměř dvě stě kilometrů, od kaňonů Labe až po Broumovsko a místy vytváří skupiny skal či celá skalní města. : Èeský Ráj, prachov, dovolená Mezi některými věžemi přímo prochází turistická značka. : dovolená, prachov, Český Ráj Rozdvojil jsem se a jal se testnout matroš:) A zhodnotil jsem to tak, že moc nechápu, jak se po tomhle leze. Pískovec je extrémně měkký a solivý. Stačí se skály trochu dotknout a už máte plné ruce (a často i oči) písku. Ale třeba je to jen u těchhle kvaků, kdo ví, třeba mi to jednou nějaký pískař osvětlí:) : Èeský Ráj, prachov, dovolená
Maruška ze mě nemohla... : dovolená, prachov, Český Ráj Hruboskalsko v plné své kráse. : Èeský Ráj, prachov, dovolená Dorazili jsme k hradu Valdštějn, který byl ovšem bohužel ještě zavřený, sezóna začíná až za měsíc. Nicméně už vstup na zámek po starém kamenném mostě osázeném pískovcovými sochami je působivý a svědčí o velikém významu tohoto místa. Hrad pochází již z druhé poloviny 13. století a sídlili na něm zástupci známého rodu Valdštejnů. : dovolená, prachov, Český Ráj Má to tu zkrátka své kouzlo. A protože jsem hrad již dříve navštívil, rozhodně můžu jeho návštěvu vřele doporučit. : Èeský Ráj, prachov, dovolená Písek, kam se podíváš. A uprostřed pískoviště naše maličkosti. : dovolená, prachov, Český Ráj
Na trase najdete několik vyhlídek, a výhledy tu rozhodně stojí za to. My si užívali i to, že jsme tu téměř nikoho nepotkali, což je v Českém ráji během turistické sezóny v podstatě nemožné. Proto pokud můžete, jeďte se tu podívat na jaře či na podzim;-) : Èeský Ráj, prachov, dovolená Skalní věž Sfinga. : dovolená, prachov, Český Ráj [Group 8]-DSC 0119 DSC 0120-2 images : Èeský Ráj, prachov, dovolená Ani o lavičku jsme se nemuseli s nikým přetahovat:) : dovolená, prachov, Český Ráj Kapelník (osamocená věž v popředí uprostřed) diriguje svůj orchestr. : Èeský Ráj, prachov, dovolená
DSC 0129 : dovolená, prachov, Český Ráj Voštiny, typické to "ďolíkovité" útvary, nejčastěji vznikající právě na pískovcích. Koho by zajímalo, jak přesně vznikají, nechť čte dále (vytaženo z wikipedie): Voštiny vznikají pomocí „precipitačně-erozních“ procesů na „subaericky“ exponovaných površích skal. Převedeno do srozumitelného jazyka jde o to, že povrch pískovce má místy (zejména pod převisy a v kolmých stěnách) tendenci být zpevňován tmelem, který téměř neustále vzniká odpařováním vody z roztoků, které se nacházejí v pórech mezi jednotlivými zrnky pískovce. Proces je ale vrtkavý a rychle se může měnit ve svůj protiklad. Místo křemene se začne srážet sůl, která povrch skály doslova roztrhá na jednotlivá zrnka písku. Když se pochody střídavě opakují, vzniká celá plejáda tvarů: skalní kůry tvořící talíře a hroty a zejména různě tvarované voštiny. Voštiny bez skalních kůr mohou být sférické, kukaňovité, rombické, sklípkovité, reorientované a přestavěné. Voštiny s významným podílem skalní kůry mohou vystupovat ze skal jako bubliny, vosí hnízda, uši, kroužky nebo trojrozměrné mřížky. Jinými projevy obdobných pochodů jsou skalní sloupky a hodiny, „inverzní krápníky“, tektonická žebra, skalní fasety a hlízovité povrchy. : dovolená, prachov, Český Ráj Prošli jsme skalním městem a o něco dál sestoupili po kamenných schodech do tajemného Adamova lože... : dovolená, prachov, Český Ráj Velmi často tu narazíte na podobné projevy dávné zbožnosti místních lidí. : dovolená, prachov, Český Ráj Další turistická zastávka - Hrubá skála. Krom kostelíka a zámku postaveného na skále (který byl ale stejně zavřený, navíc částečně přestavěný na hotel) tu nic zas tak ohromujícího nebylo. : dovolená, prachov, Český Ráj
Zvenčí byl ovšem zámek pěkný. : dovolená, prachov, Český Ráj [Group 10]-DSC 0169 DSC 0170-2 images : Èeský Ráj, prachov, dovolená A to, jak byl zakomponovaný do skály taky stálo za vidění. : dovolená, prachov, Český Ráj My ovšem pokračujeme dále a scházíme několik kilometrů dolů do Věžického údolí. : dovolená, prachov, Český Ráj Den se pomalu chýlí ke konci a tak se rozhodujeme tu zůstat přes noc. Kousek pod námi je obří rovná louka, ale tam bysme byli moc na očích, proto se "uklízíme" do blízkého borového lesíka. : dovolená, prachov, Český Ráj
A dobře jsme udělali, je to tu jistě o poznání romantičtější... : dovolená, prachov, Český Ráj Ráno zvedáme kotvy a pokračujeme směr Trosky. : Èeský Ráj, prachov, dovolená Do cesty se nám nekompromisně staví ropucha. : dovolená, prachov, Český Ráj Nakonec ale mávne rukou a pouští nás dál:) : dovolená, prachov, Český Ráj S labutí na rybníku Vidlák už problém nebyl. : dovolená, prachov, Český Ráj
DSC 0300 : dovolená, prachov, Český Ráj Počasí je jakési opařené, vymazleným fotkám moc nepřeje, ale co už. Každopádně Trosky už jsou na dohled. : dovolená, prachov, Český Ráj Ještě jeden blejsk s tradičním stavením. Moc pěkná chaloupka. : dovolená, prachov, Český Ráj Tak co, brali byste takovouhle chalupu?;-) : dovolená, prachov, Český Ráj Ladoňky v jedné malé zahrádce. : dovolená, prachov, Český Ráj
Trosky byly samozřejmě také zavřené, na to už jsme si jaksi zvykli. Holt daň za to, že tu v tuto dobu nikoho nepotkáte je ta, že se nikam nedostanete:) Ale co, přírodních krás je tu až až a ty Vám nikdo nezavře;-) : dovolená, prachov, Český Ráj A pivo tu otevřené bylo, takže za nás spokojenost:) : dovolená, prachov, Český Ráj Dlouho jsme však nemeškali a upalovali dál. : Èeský Ráj, prachov, dovolená Pořád je na co se dívat. Až to člověk po nějaké době paradoxně skoro přestane vnímat a bere jako samozřejmost. : dovolená, prachov, Český Ráj Pod jednou skálou byly nádherně rozkvetlé jaterníky podléšky (Hepatica nobilis). : dovolená, prachov, Český Ráj
DSC 0363 : dovolená, prachov, Český Ráj Nechali jsme za sebou vesnici Mladějov... : Èeský Ráj, prachov, dovolená ...a pomalu se blížili do snad nejznámější části Českého ráje - do Prachovských skal. Na této skále zvané "Pařez" byl kdysi hrad. : Èeský Ráj, prachov, dovolená Dodnes jsou tu dobře vidět jeho zbytky. První písemná zmínka o tomto hradu pochází z roku 1403, ve které byl zmíněn jeho tehdejší majitel Jan z Pařezu, což byl pravděpodobně přímý potomek Petra z Pařezu, o němž první zmínky pocházejí z roku 1370. Hrad tedy pravděpodobně vznikl někdy ve 2. polovině 14. století. Momentálně je chráněn jako kulturní památka České republiky. : dovolená, prachov, Český Ráj Kolem turistické značky je to tu samá skalní díra. Tak do jedné nakukujeme a nacházíme krásného a podle zákona o ochraně žp kriticky ohroženého vrápence malého, paráda! : dovolená, prachov, Český Ráj
Vrápenci jsou neuvěřitelní tvoři. Celou svou váhu udrží jen na nohách (případně jen na jedné:), kterou se drží hrbolatého povrchu skály a visí dolů jako hrušky. : dovolená, prachov, Český Ráj Prachovky se blíží... : dovolená, prachov, Český Ráj A jsme tu. Děda Mládek by z nás měl radost:) : dovolená, prachov, Český Ráj Že jde opravdu o středobod Českého ráje není pochyb...:) : dovolená, prachov, Český Ráj V místním podniku se zastavujeme doplnit vitamín B12 a noříme se do skal. : dovolená, prachov, Český Ráj
Na tohle jsem se hodně těšil:) : dovolená, prachov, Český Ráj Snad i díky pozdnímu odpoledni, prodlužujícím se stínům, oranžovému nádechu a totální opuštěnosti to tu mělo opravdu parádní atmosféru. Pro mě určitě působivější než Hruboskalsko. : dovolená, prachov, Český Ráj DSC 0428 : dovolená, prachov, Český Ráj Divoká císařská chodba... : dovolená, prachov, Český Ráj Pohled zpět na Trosky a Ještěd v pozadí. : dovolená, prachov, Český Ráj
Co bychom se báli na Prachovské skály! : dovolená, prachov, Český Ráj Vylidněné Prachovky... : dovolená, prachov, Český Ráj DSC 0448 : dovolená, prachov, Český Ráj Madona s dítětem. : dovolená, prachov, Český Ráj Autoportrét:) : dovolená, prachov, Český Ráj
Poslední kýčovka a jde se dál. : dovolená, prachov, Český Ráj Původně jsme náš výlet plánovali jako třídenní, ale nakonec se ukázalo, že nám budou stačit jen dva dny. Tam v té vesnici dole (v Jinolicích) máme auto, tak to už přece dojdem:) : dovolená, prachov, Český Ráj A taky že jsme došli:) : dovolená, prachov, Český Ráj A tak vše dobře dopadlo a my se snad do tohoto kouzelného kraje zase brzy podíváme. A nebo někam jinam, vždyť je to vlastně jedno:) : Èeský Ráj, prachov, dovolená