Zadar zadara 1

15. - 25. 3. 2012
  • Na Valašsku je ještě sníh, ale já mířím do teplých krajin. Na podzim jsme se totiž s kamarádem Michalem rozhodli, že spojíme příjemné s užitečným a využijeme poslední možnost studia v zahraničí. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Odlet z vídeňského letiště. Naše zavazadla jsou plná jídla (hlavně tlačenka, sekaná a oříškové zákusky od babičky) a tak chtě nechtě do sebe cpeme co to dá, aby nás pustili do letadla. Třešničkou na dortu je slivovice, která na letišti taktéž padla za vlast. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Proto je cesta přes Záhřeb do Zadaru nadmíru veselá :) : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Naše útočiště na VŠ koleji. Sice máme dohromady jen jeden stůl a za internetem musíme na chodbu, ale kdo by to tady řešil? : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Vždyť hlavní budova univerzity stojí přímo na nábřeží, které omývají vody ještě chladivého Jadranu. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Hbitě inkasujeme stipendium, v menze si pošmákneme na levném, ale výtečném středomořském jídle a hurá do města! : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Zadar je město staré 3 tisíciletí. V dávných dobách nazýváno Iader - tedy centrum Jadranu. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Po Římské říši připadla správa města Byzanci. I ta však ztratila vliv a Zadar ovládli Slované; následně zde vládl neapolský a pak pro změnu uherský král. Mnoho let zde vlála zástava Benátské republiky, než ji vystřídala vlajka Habsburské monarchie. Za války město okupovali Italové. Tato pohnutá historie města pouze potvrzuje, kolik pamětihodností je zde možno najít. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Nábřežní promenáda na vás naopak dýchne středomořským klidem. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Na samotné špici Zadarského poloostrova rozeznívá samotné moře důmyslné "morske orgulje", čili mořské varhany.
  • Vlny vhánějí vzduch do píšťal zabudovaných v nábřeží. Ty pak vydávají tajemné, až mystické tóny.
  • Pokud je moře klidné, varhany si jen pobrukují. Je-li však bouřlivé, výrazné tóny jdou slyšet předaleko. Moc nezávidím lidem, kteří bydlí poblíž. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Atmosféra místa je neopakovatelná.
  • Pár kroků od varhan se nachází další vychytávka...
  • Tzv. Pozdrav Slunci tvoří kruh z fotovoltaických panelů. Ty se ve dne nabíjí a v noci pak získaná energie pohání barevnou vizualizaci. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Stojíte-li přímo v Kruhu, máte pocit, že jste se ocitli v jiném světě. Kolem vás lítají prapodivné světla, na břehu sedí rybář, sem tam přejede nějaká bárka. A do toho vítr přináší tóny Mořských varhan... : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • V uličkách starého Zadaru na vás zase dýchne bohatá historie města. Můžete vidět starověké římské fórum... : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • ...raně křesťanskou rotundu, benátskou kampanilu... : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • ...i gotickou katedrálu. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Do centra Zadaru se ještě mnohokrát podíváme. Dnes se však vracíme na koleje - další den nás totiž čeká výlet. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Naše kroky směřují do národního parku Paklenica, který se nachází v jižní části nejmohutnějšího chorvatského pohoří Velebit.
  • Jaro se už ozývá, všechno kvete a raší.
  • JHUS64 : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • V hluboké soutěsce Malá Paklenica to však ještě studeně dýše. Inu, inverzní údolí.
  • Soutěska má v některých částech jen pár metrů na šířku, nad námi se však zvedají stometrové stěny.
  • Přestože kráčíme korytem potoka, vodu nacházíme jen v těchto "obřích hrncích". Vzhledem k vápencovému podloží totiž veškerá voda teče pod zemí a potok se objevuje jen při dostatku vody. Letošní jaro je v Chorvatsku mimořádně suché.
  • Zajímavě značená stezka se místy mění v lehčí lezecký terén. S kočárkem byste tudy asi neprojeli :) : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Cestou potkáváme několik pěkných skalních rozsedlin a jeskyní.
  • Tahle ale stála za to! Malá Medvednica... : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Jeskyně byla dlouhá několik desítek metrů a tak jsme neváhali, nasadili čelovky a celou ji prozkoumali. A že se bylo na co dívat! : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Z kaňonu Malé Paklenice stoupáme směrem k majestátnímu hlavnímu hřebeni. Jeho nadmořská výška se pohybuje okolo 1700 m. Celkem stupák, vezmeme-li v potaz, že jsme vycházeli přímo od moře. Vrcholky hor nás neodbytně lákají.
  • Sil máme ještě dost, ale stíny se dlouží. Stihneme vyběhnout až nahoru?
  • Sláva! Uprostřed hvozdů nacházíme chajdu místního turistického spolku. A co víc - je otevřená, s kamny a se studánkou! Náš původní plán jednodenního výletu se tedy rázem mění a dostává nový rozměr - ještě dnes na hlavní hřeben, přespíme na chatě a zítra dolů k moři...
  • Vzhůru lučnatých strání, kolem závrtů a kotličů... : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • ...vstříc hoře Sveto Brdo, nejmajestátnější dominantě jižního Velebitu.
  • Zde ve výšce 1700 m jsou ještě rozsáhlá sněhová pole, pozůstatky zimy.
  • Sveto Brdo (1 751 m n.m.), druhá nejvyšší hora Velebitu, poutní hora a maják shlížející do dalmatských nížin.
  • Desatero na Hoře?
  • Námaha vystoupaných metrů nás odměňuje fantastickými výhledy! Směrem k jihu se Velebit pozvolna snižuje, na západě se leskne plocha Novigradského moře a velkého Jadranu, lemovaná hřbety ostrovů. Na sever pak ubíhá mohutná hradba Velebitu donekonečna. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Nejvyšší vrchol Velebitu Vaganski vrh (vlevo vzadu) jen o pět metrů převyšuje náš dnešní cíl.
  • Při pohledu do vnitrozemí zaujme množství dýmu, vznášejícího se nad krajinou. Na Balkáně se zkrátka s vypalováním nemazlí. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • JHUS149
  • JHUS155
  • Hřbety dalmatských ostrovů jsou vlastně vrcholky hor, které v dávných dobách díky složitým geologickým procesům poklesly a moře je zalilo. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • JHUS159 : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Tohle zkrátka nelze nefotit :) : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Sveto Brdo v záři zapadajícího Slunce. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • The World is Incredible!
  • Při návratu na chajdu nás čeká překvapení v podobě tří Chorvatů, kteří si sem přišli zakalit. Ochotně konzumujeme zbytky jejich večeře (mooc dobrý guláš, díky hoši!), chvíli se sušíme u kamen a hurá na kutě. Nemaje spacáky, využili jsme zdejších erárních dek. Blechy jsme si neodnesli, takže spokojenost :)
  • Ráno pozorujeme tuto vskutku unikátní kunu. Kuny jsou v Chorvatsku velmi rozšířeným živočišným druhem, které díky své konkurenční zdatnosti pronikly i do finanční sféry. Díky bankovnictví se rozšířily dokonce do zahraničí!
  • Zpátky se vracíme kaňonem Veliké Paklenice. Ten je opravdu velkolepý, cesta však postrádá lezcké partie Malé Paklenice a tak jsme cobydup dole.
  • Výpencové stěny Paklenice jsou Mekkou lezců z celé Evropy. Najdete dva lezecké exempláře?
  • Do Zadaru jsme chtěli busmo. Balkán se však nezapřel, autobus nezastavil a Chorvati stopaře neberou (nemaj z nich penízky). Nakonec nás svezl fajn Němec, který v Zadaru projektuje čističku odpadních vod.
  • V Zadaru se ani neohřejeme a už míříme trajektem na ostrov Ugljan. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Zadar & Velebit : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Ostrov Ugljan je známý jako "ostrov oliv". Také mne zde překvapila rozmanitá květena, nesrovnatelná s pevninou. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Kromě roztodivných sarančat jsme zde potkali i několik hadů, kteří se plazili v křovinách. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Had? Nikoliv. Pouze rameno mořské hvězdice. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Moře bylo výrazně osvěžující a na dně seděly ježovky. To nám však nebránilo svlažit své tělesné schránky v průzračné vodě. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Povrch ostrova pokrývá typická tvrdolistá etéziová vegetace, místně zvaná šibljak. V tomto terénu nedoporučuji chodit mimo stezky - trny celkem bolí a hadí kousnutí taky není dvakrát příjemné. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Cílem dnešního výletu je pevnost svatého Michala, tyčící se nad ostrovem. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • JHUS300 : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Jen jediná země Evropy - Norsko, má členitější pobřeží než Chorvatsko. Pobřežní čára má délku 5835 km a celkem byste v této zemi našli 1 233 ostrovů, ostrůvků a skalisek! Náš západní obzor lemuje Dlouhý ostrov (Dugi otok), který navazuje na soustroví Kornati. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Hasiči cvičí na sezónu. Vyschlá vegetace v létě přímo přitahuje lesní požáry. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • 80ti tisícový Zadar a hradba Velebitu. Obě soutěsky vidno - širší Veliká Paklenica vlevo, Malá vpravo. Sveto Brdo se tyčí v pravé části nejvyššího hřebene. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Trajektem se vracíme zpět do Zadaru. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Pro obyvatele Ugljanu je trajekt každodenním dopravním prostředkem do práce. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Den nato navštívíme městečko Nin, městečko na ostrůvku v laguně. V průvodcích je vychvalováno jako jedno z nejstarších měst Chorvatska. Ale upřímně - je to díra :) : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Nejzajímavějším objektem je "nejmenší katedrála světa", předrománský kostelík sv. Kříže z 9. století s opravdu dokonalou akustikou. Označení "katedrála" nosí právem, neboť byl za dávných dob biskupským kostelem. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Pomalu se blíží čas mého odletu do ČR a tak je čas na poslední výlet. Brzy ráno odjíždím autobusem na Vransko jezero. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Ptáte se na motiv mého časného vstávání? Vransko jezero je vyhlášenou ornitologickou lokalitou. V severní části jezera se dokonce nachází ornitologická rezervace s pozorovatelnami. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • 3 rybáři a kormorán. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Pisila červenonohá. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Chřástal vodní. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Potápka roháč 2x + lyska černá. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Racek mořský. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Volavka popelavá. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Komár (Anopheles?) v pavoučí síti. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Posléze mně dohání Michal a společně pokračujeme kolem jezera. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • V obci Vrana stojí mohutná zřícenina templářského hradu. Další zajímavostí je unikátní stavba Maškovića han, někdejší turecký zájezdní hostinec. V době rozkvětu Osmanské říše zde byla nárazníková zóna - pobřeží bylo benátské a rakouské, vnitrozemí turecké. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Na okružní cestě kolem jezera nás posunul autobus školáčků, který sváží děcka z místních usedlostí. Překvapující je, že zde mají odpolední školu. Že by kvůli vedru? : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Od jezera jsme nyní odříznuti horským masivem, od moře nás dělí pouhých 10km. Přesto je vnitrozemská krajina silně odlišná od přímořské. Evokuje ve mně vzpomínku na bosenské Medugorje, které jsem navštívil loni. I lidé jsou tu nějací jiní, milejší, nezkažení masovým turismem. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Standarac-Kamenjak, nejvyšší kopec široko daleko, dosahuje výšky 300 m a na jeho vrcholu je kaplička a infocentrum přírodního parku Vransko jezero. Dnes je tu však liduprázdno. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • O to působivější je výhled na Jezero a Moře za ním. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Vransko jezero je rozlohou 30 km² největším jezerem Chorvatska a 4. největší vodní plochou na Balkáně. Od moře je odděleno úzkým, 13km dlouhým pruhem pevniny. Vzniklo zaplavením krasového polje podzemními vodami, bylo tudíž sladkovodní. V 19. století byl mezi jezerem a mořem vykopán umělý kanál, aby snížil hladinu jezera a vytvořil tak novou zemědělskou půdu. Tímto propojením se stala voda jezera lehce slanou, brakickou. Jezero je proslulé množstvím mořských i sladkovodních ryb. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Na bažinatých březích jezera hnízdí spousta ptáků. I proto zde byl v roce 1999 vyhlášen přírodní park (dle české terminologie CHKO). : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Hle, jaký ukázkový půdní profil! : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • A ejhle! Kdopak nám to tu leží? Není to nikdo jiný než zmije růžkatá (Vipera ammodytes), nejjedovatější z chorvatských hadů. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Její uštknutí však není pro většinu lidí smrtelné, jak jsem se donedávna mylně domníval (...). : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Další z biologických libůstek - krásný martináč hrušňový (Saturnia pyri), největší středoevropský noční motýl. Kupodivu za dne (...). : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Smutný je pohled na vyhořelé torza domů. Krvelačná jugoslávská válka zde na pobřeží zuřila před téměř dvaceti lety, přesto zde ještě najdeme pozůstatky.. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • I nadešel den odletu. Povinnosti - diplomka a práce v muzeu - mě volají domů. Proto opět nasedám do malého motorového letadla a přes Záhřeb mířím do Vídně. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Tento den se nad Rakouskem tvoří ukázková konvektivní oblačnost a tak mé meteorologické srdce plesá a jásá. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Cumulus congestus z ptačí perspektivy. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Dole se lesknou řeky a rybníky - vracím se do střední Evropy. : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • JHUS537 : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Cumulonimby nad Alpami. Paráda! : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře
  • Přestože jsem v Zadaru strávil méně dní, než bych rád, vracím se nadmíru spokojen. A za měsíc, po splnění povinností, se do Zadaru ještě jednou vrátím. Dovi! : CEEPUS, Chorvatsko, Dalmácie, Zadar, moře