Etiopie, část 1.

V druhé půli srpna roku 2012 jsme s Maruškou vyrazili na dalekou cestu. Tam, kde jsme snad ani nedoufali, že bychom se někdy mohli podívat...do ETIOPIE! : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Naše cesta vedla nejdříve přes Mnichov... Bernské alpy pod námi. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A protože jsme letěli s egyptskou leteckou společností, museli jsme přestoupit v Káhiře. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Přípravy byly nelehké a cesta zdlouhavá, ale povedlo se a 15. srpna brzy ráno jsme se poprvé dotkli exotické etiopské půdy... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Na letišti to ráno po příjezdu vypadá divoce...Na zemi leží lidé na dekách či zavazadlech. Vlastně ani nejde poznat kdo cestuje a kdo tu jen tak přespává...Je 5 hodin ráno, jsme lehce nervózní, dobrodružství začíná... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Najít střechu nad hlavou bylo v brzkých ranních hodinách dosti náročné. Celá Addis Abeba je navíc v noci téměř neosvětlená (přesto že jde o hlavní město...). S pomocí lidí (a peněz:) se nám to však nakonec povedlo. Venku za zdmi hotelu Wutma byl čilý ruch, ale tělo potřebovalo nutně dobít energii. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Taitu hotel byl první, ve kterém jsme se ráno zkoušeli ubytovat. Bohužel měli plno a tak jsme nakonec skončili v nedaleké Wutmě. Taitu hotel je nejstarším hotelem v Etiopii. Byl postaven v roce 1898 manželkou císaře Meneleka II. a sloužil k ubytovávání císařských návštěv. Dodnes je mezi cestovateli dobře známý a osvědčený. A ceny nejsou vysoké... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Jen co jsme se trochu aklimatizovali, šli jsme si prohlédnout nejbližší okolí. Všude byla špína, chaoz, spousta žebráků, spousta lidí, kteří na vás neustále něco volají...pro neznalého evropana dokonalý kulturní šok:)
Na každém kroku jsme byli středem pozornosti, s čímž jsme sice předem počítali, ale stejně pár dní trvalo, než jsme si na to postupně začali zvykat... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Do Etiopie jsme jeli v období největších dešťů, z čehož jsme měli zprvu trochu obavu. Ale nakonec jsme nijak nelitovali. Deště jsou sice opravdu vydatné, ale krátké a přichází jen párkrát za den. A krajina je navíc zelenější než kdy jindy. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Domov v telefonní budce... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Jak jsme se tak toulali ulicemi města, narazili jsme na Illiho (nebo pravda asi spíš cíleně narazil on na nás:). Chvíli jsme se s ním vybavovali (uměl velmi dobře anglicky) a když náhle přišel pořádný liják, řekl že nás schová a že nám zároveň ukáže pravý etiopský kávový obřad. Prošli jsme pár úzkých špinavých uliček až jsme vešli přímo z ulice do malé potemělé místnůstky. Uvnitř hrála klasická etiopská hudba a vzduch byl provoněný kávou a kadidlem. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Usadili jsme se do pohodlné sedačky a užívali si pohodovou atmosféru tohoto místa. Vše bylo nachystáno k přípravě kávy. Konvička zvaná "jebena" [džibuna], miska se žhavým uhlím i malé kávové hrníčky. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Etiopie je světovou kolébkou kávy. Respektive kávovníkové stromy pocházejí z Etiopie a následně se dostaly do Arábie, která je dnes považována za kolébku kávy. Dodnes se neví přesně, zda jméno káva pochází z Etiopské provincie Kaffa či z arabského slova pro kávu qahwah. Každopádně chuť etiopské kávy je opravdu vynikající a to hlavně proto, že vždy dostanete kávu čerstvou. Přímo před Vámi se nejdříve čerstvé kávové zrna promyjí vodou, následně nasypou na pánev a praží nad uhlím. Poté co se káva upraží a zchladí, nasype se do hmoždíře a pěkně po staru se nadrtí. Teprve poté se přesype do konvičky, kde se několikrát krátce povaří. Během toho co se káva vaří je oheň stále rozdmýcháván máváním vějíře. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A tady ji máme. Ohromně silnou a ohromně sladkou. Je tak sliná, že bez cukru se v podstatě nedá pít. Mléko v Etiopii neznají (v souvislosti s kávou samozřejmě:)). Illy nás taky přemluvil, že určitě musíme zkusit "čat", což je listí, které se žvýká a uvolněná šťáva má povzbuzující účinky. Něco jako je v Jižní Americe koka. Ale dá se na tom vypěstovat slušná závislost a navíc při pravidelné konzumaci žloutnou a vypadávají zuby. Listí bylo na místní poměry hodně drahé (přes stovku za jeden balík), ale Illy nám řekl cenu alespoň předem. I tak na nás asi hodně vydělal, ale co už. To jsme byli ještě etiopií téměř nepolíbení a teprve pomalu jsme zjišťovali jak to tady chodí:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Pouliční prodej masa, vedro nevedro, mouchy nemouchy, špína nešpína... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Je libo kozí hlavu? : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl V naší "domácí" restauraci v hotelu Wutma jsme ochutnali injaru [indʒəra], etiopské národní jídlo. Jde o velkou nakyslou placku vyrobenou z obilí zvaného teff, ke které se podává nejrůznější směs masových omáček a zeleniny. Omáčky docela ujdou (i když o libovém mase nemůže být řeč), ovšem placku jsem fakt nedával. Nakyslá chuť ve mě evokovala zvratky, takže přesto že nejsem zrovna vybíravý typ, placky jsem moc nesnědl. Stejně tak Maruška. Naštěstí tu dělali spoustu jiných dobrých jídel:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Je na čase posunout se na jih. Obtěžkáni batohy, vyrážíme najít autobusové nádraží. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Na hlavní třídě (Churchil Avenue) potkáváme partičku tří chlapíků, kteří nám radí, kudy na nádraží. A prý mají stejnou cestu, tak že pojedou s náma. Stopli modrý busík a už se jelo. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Po cestě nás přemluvili, že máme ještě spoustu času (měli jsme něco přes hodinu) a že s nima máme jít ještě na kafe a tak. No přemluvili nás, takže jsme po chvilce chůze opět zapadli do potemělé špinavé uličky a tam do ještě potemělejšího přístřešku. Uvnitř sedělo pár nezúčastněných lidí, kteří si nás zvědavě prohlíželi. Objednala se káva, nějaká ta cola a kluci najednou že musíme ochutnat chat (takové to žvýkací listí). Řekli jsme jim, že už jsme ho včera měli a že to není nic pro nás, že jednou stačilo. Věděli jsme samozřejmě jak je to drahé a že primárním zájmem těchto roztomilých černoušků je nás řádně oškubat. Oni ale nedbali, jeden kamsi zmizel a po pár minutách donesl pět nebo šest balíků listí. Pili jsme, povídali a když nás začal tlačit čas, řekli jsme, že zaplatíme ty kávy a coly, což dělalo v přepočtu nějakých 40 korun a že půjdeme. Na to hoši vyrukovali s tím, že ještě musíme zaplatit za místo za sezení a samozřejmě taky za chat. Za každý balík chtěli nějakých 150 korun, takže rázem vznikla sumička rovnající se téměř tisíci korunám. Na můj argument, že jsme jim říkali, že už jsme to zkoušeli a že to nechceme mi odpověděli, že to jsme jim sice říkali, ale neřekli jsme jim, že to nemají kupovat! Já jim samozřejmě nic navíc zaplatit nechtěl a tak jsme se nakonec docela ostře pohádali, křičeli po sobě a už to vypadalo, že by to nemuselo dopadnout úplně bezpečně, tak jsme jim nakonec nechali nějaké tři stovky a vypadli jsme dřív než se něco semele. Moc vlídně nás tedy Etiopie nepřivítala a náladu jsme měli dost nalomenou. Na druhou stranu, byla to hlavně naše chyba. Aspoň jsme měli tu nejhorší zkušenost už za námi a od té doby jsme byli mnohem méně důvěřiví a více ostražití. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Incident nás dosti zdržel a navíc jsme přesně nevěděli, kde autobusák leží. Věděli jsme jen, že to má být nějakých 10 minut chůze. Nakonec to bylo skoro 20 minut a byli jsme rádi, že jsme ho našli a na poslední chvíli stihli. Cestě na jih, pryč z chaosu hlavního města, už ni nebránilo. Poprvé a naposledy jsme se svezli poměrně moderním, dokonce klimatizovaným autobusem společnosti Sky bus. Lístky jsme měli koupené předem. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 4709 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Přestávka po cestě do Hawasy. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl V Etiopii nežijí jen chudí... Do Hawasy, správního města provincie s podivným názvem "Stát jižních národů, národností a lidu" jsme dojeli až za tmy. Byli jsme trochu nervózní, jestli najdeme takhle v noci nějaké ubytování. Spolu s námi z autobusu vystoupili ještě dva mladí rusové (holka s klukem) a tak jsme se dali do řeči. Měl tu na ně čekat jejich kamarád a prý to tu zná a spolu něco najdeme. A tak jsme nakonec celkem bez problémů našli hotel, ve kterém jsme se všichni ubytovali. A protože jsme byli v malarické oblasti, přišla na řadu i naše moskytiéra. V pokoji sice byla i erární, ale děravá. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Další den jsme hned ráno vyrazili do města. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Hawasa je poměrně klidné a na etiopské poměry i čisté město. Není tu takový ruch a chaos jako v jiných etiopských městech a tak jsme se tu cítili dobře a konečně jsme si mohli poprvé trochu psychicky vydechnout. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Děti žebrající na ulicích jsou ovšem všude, Hawasu nevyjímaje... DSC 4758 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Jiní pomáhají sourozencům či rodičům, např. s prodejem rákosu na stavbu chýší. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Sourozenecká láska? : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Etiopie je zemí s velmi starou křesťanskou tradicí. Po Arménii je to vlastně druhá nejstarší křesťanská země na světě. A proto zde najdete spoustu křesťanských chrámů. Ovšem v poslední době je čím dál více zastoupen islám a křesťanství je postupně vytlačováno. Na většině území je to tak půl na půl. V některých provinciiích (např. Gambela či Tigray) je však stále přes 95 % křesťanů. V jiných, především těch východních (např. Afar, Somali) je naopak téměř 100 % obyvatel vyznání muslimského. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 4791 Bezpečnost práce po africku. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Brzy jsme si oblíbili místní podnik s výbornými džusy... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
A jako všude v Etiopii s dokonalou kávou! Hotel Pinna, ve kterém jsme bydleli. Na místní poměry poměrně slušné ubytování. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Odpoledne jsme se vydali ke břehu jezera Awassa a pozorovali čilý městský ruch. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Děti jsou tu oblékány opravdu vesele:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A o dětské šarvátky tu taky není nouze. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Fotbálek je v celé Africe velmi populární a nejinak je tomu i zde. Hraje se kdekoliv a kdykoliv. : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie Úlovek... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Jezero Awasa je jedno z mnoha etiopských riftových jezer. Většina z nich je dosti plochá, toto má maximální hloubku 10 m, přestože je značně velké (130 km2). Měli jsme v plánu se dohodnout s někým, koho tu potkáme, zda si s náma nechce půjčit loď a podělit se tak o náklady (loď stojí asi kolem sedmi stovek, čili poměrně dost). A náhodou jsme tu natrefili právě na "naše" mladé rusy Nikolaje, Žeňu a Sofii, kteří se dokonce znali s jedním z místních loďařů. Značka ideál:) : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie Nafasovali jsme vesty a už se jelo. DSC 4887 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Žeňa, veselý to chlapík:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Kapitán. Na jezeře je poměrně velká spousta zvířat (hlavně ptáků) a rozhodně stojí za to se na něho vypravit. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Místní mělké vody také naprosto vyhovují hrochům. Ty je ale lepší pozorovat z uctivé vzdálenosti. Hroši zabijí každý rok v Africe téměř 3000 lidí a jsou proto považováni za vůbec nejnebezpečnější z velkých afrických zvířat. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Připluji jsme na malý ostrůvek.
A mohli pozorovat další krásné ptáky, jako např. tohoto orla jasnohlasého (Haliaeetus vocifer), který je typickým druhem orla vyskytujícím se nejčastěji v přítomnosti velkých jezer subsaharské Afriky. Opravdu krásný pták! : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl V kontrastu s krásnými orly jsou snad nejošklivějšími ptáky Afriky marabu afričtí (Leptoptilos crumeniferus) z čeledi čápovitých. Proto se jim také někdy říká čápi marabu. S rozpětím křídel přes tři metry patří mezi největší brodivé ptáky na světě. Většinou se živí mršinami, ale nepohrdne ani menšími živými zvířaty. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Marušku naštěstí nesežrali:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5075 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5081 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Volavka bílá (Egretta alba). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Opět na souši a opět na kafi, pohodička, klídek... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Už se praží... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Hotovo. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Jedna z typických "kaváren". : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
DSC 5134 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Děti na ulicích jsou bohužel běžným jevem... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Skoro jsem si říkal, jestli to není český Zetor:) Nápadů jak si vydělat nějaký ten Birr je spousta. Tady se můžete nechat zvážit. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5150
Většinou mám tendenci stravovat se po vzoru místních a pokud možno jíst lokální věci. Jenže v Etiopii se v podstatě nejí téměř nic jiného než injara a ta se opravdu moc jíst nedá. Tudíž jsme si často objednali i něco "evropštějšího". Taky jsme časem zjistili, že nemá cenu si objednávat dvě porce, protože jsme většinou nesnědli ani jednu dohromady:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5161 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl No nejsou ti černoušci kouzelní?:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Nejprve jsem chtěl vyfotit Marušku s malou černoškou, když to ale viděly děcka kolem, postupně se sbíhaly, bylo jich víc a víc, až jich nakonec kolem sebe měla Maruška asi deset:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Tradiční ženská práce? Tady určitě ne! : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
DSC 5211 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Strážce domova. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl No raději jsem se rychle stáhl:) Ulice mimo hlavní třídu vypadají nějak takto. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Náš čas v Hawase se nachýlil ke konci a my se chystali odjet na jih do města Arba Minch. V Etiopii ale nic není jen tak. Autobusy odjíždějí většinou jednou denně a je o ně poměrně značný zájem. Dopředu člověk lístky nekoupí. Proto nezbývá, než si pokaždé hodně přivstat a snažit se být na nádraží mezi prvními. My vstávali před čtvrtou a měli domluvený taxík, který nás i v tak nekřesťanskou hodinu na nádraží přivezl (samozřejmě za to chtějí většinou nekřesťanské peníze..). Potmě najít ten správný bus taky není úplně jednoduché, ale to už se člověk vždycky nějak doptá a jak místní vidí bílou tvář, většinou sami iniciativně nabídnou pomoc (mnozí ovšem s vidinou nějakého toho Birru..). Pak už jen hodit batohy na střechu a čekat a čekat a čekat... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Čeká se opravdu dlouho, do rozednění a někdy ještě dlouho poté, většinou jednu až tři hodiny. Na nádraží jsme byli kolem páté a odjeli jsme až po sedmé. Mezitím celou dobu hrčí všem autobusům motory. A mě bylo po včerejší lehce prokalené noci s našimi ruskými přáteli víc než špatně. Až o týden později, když každodenní nevolnost neodeznívala jsem se dozvěděl, že mám v sobě nějakého prvoka, který za to všechno může. Ale toto ráno jsem za vším viděl pouze alkohol:) A tak jsem se na jednu stranu modlil, ať už to konečně vyjede, na druhou stranu jsem se několikahodinové cesty strašně bál. A to právě proto, že mi bylo velmi špatně, na zvracení, do toho jsem měl průjem a čekala nás šestihodinová cesta, která měla být podle popisu různých cestovatelů po většinu trasy v dosti špatném stavu. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Nicméně kdo čekal shakespearovské drama bude zklamán:) Cesta uvnitř autobusu sice nebyla vůbec příjemná a mě příjemně taky nebylo, nicméně silnice byla po mocném zásahu čínských firem v podstatě asi po tři čtvrtiny trasy fungl nová. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5248 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Voda tu není samozřejmostí a často je jen v jedné z několika vesnic. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5261 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Přestávka na "hlavním nádraží" ve městě Soddo. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Arba Minch je hlavním městem již jednou zmiňované provincie Stát jižních národů, národností a lidu. Žije zde údajně necelých 100 tisíc obyvatel, ovšem nám tak velké toto město nepřišlo. Přes toto město se také projíždí dále na jih, na úplný jih Etiopie, kde v nížině kolem řeky Omo žijí původní etiopské kmeny. Tam jsme už ale nejeli, potřebovali bychom na to mnohem více času. Po prohlídce asi tří hotelů jsme nakonec zakotvili v Tourist hotelu, který je asi nejznámějším v Arba Minch. Nebyl nejlevnější, přesto netekla teplá voda, občas netekla žádná voda a v těchto chutných houskách jsem jednou našel zapečeného švába. V Etiopii je holt úplně jedno jestli hotel stojí hodně nebo málo, možná s výjimkou Hiltonu nebo Sheratonu je to všude podobné...:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Krásný motýlek rudouchý (Uraeginthus bengalus). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Džus nebo pepsi? : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Nepostradatelný společník. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
I kozy si tu přijdou na své. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5320 Zdejší erární moskytiéra už děravá nebyla a proto jsme ji mohli v klidu používat. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Další z běžných etiopských ptáků leskoptev kovová (Lamprotornis chalybaeus). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Název tohoto mazlíka už se mi najít nepodařilo... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Ženy tu tradičně nosí i velmi těžké náklady. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5359 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Arba Minch leží u břehu obřího jezera Chamo a z druhé strany je obklopeno příjemně zvlněnou krajinou. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Návštěva jezera Chamo a za ním ležícího národního parku Nechisar byla jedním z dílčích cílů naší cesty. Je to poměrně drahá záležitost, s čímž jsme počítali předem, přesto jsme se snažili opět najít někoho, kdo by jel s náma, aby to vyšlo levněji. Tentokrát jsme sehnali pouze jednoho mladého američana jménem Latif. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Celková anabáze domlouvání tohoto výletu byla více než zdlouhavá a únavná, navíc mi stále bylo hodně zle, ale to by bylo na delší povídání. Nakonec jsme se obrátili na oficiální turistické centrum, kde jsme vše potřebné vyřídili. Byla domluvená cesta lodí přes jezero a následně pěší výlet (procházka) národním parkem, který pokrývají převážně savany. Sebou jsme měli průvodce a ozbrojeného strážce. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Jezero Chamo má rozlohu 317 km2 a je opět velmi mělké, s maximální hloubkou 14 m. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Způsob dopravy místních je opravdu obdivuhodný, zvláště při představě, že je jezero plné hrochů... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Jak snadné je vyrobit si loď:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Kormidelník s průvodcem. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Cesta lodí přes jezero trvala skoro hodinu. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Vcházíme do suché, ale působivé krajiny... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5493 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Zebry jsou dominantním zvířetem národního parku Nechisar. : Etiopie, Zebra, dovolená, krokodýl 131 Konkrétně se jedná o zebry stepní (Equus quagga). Nejsou příliš plaché, ale i tak si udržovaly určitý odstup. Toto byla zhruba maximální vzdálenost, na kterou se k zebrám dalo dostat. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
DSC 5523 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Líný tropický den, slunce vysoko, večer daleko... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Na chvilku jsme zahlédli i perličky, které u nás můžete vidět v každém druhém parku. Tady jsou ovšem přirozeně doma. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl V Nechisaru není tolik známých velkých zvířat jako v jiných vyhlášených národních parcích Afriky (např. Serengeti, Ruwenzori apod.). Nenajdete tu žirafy, slony ani buvoly, lvi tu prý jsou, ale velmi vzácně. I tak má ovšem tato krajina sama o sobě své kouzlo. Kromě zeber je tu možné zahlédnout třeba i antilopy impaly (Aepyceros melampus). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A s trochou štěstí i antilopu kudu neboli také kudu velkého (Tragelaphus strepsiceros). Viděli jsme pouze tuto samici a ještě dost z dálky, s nebojácností zeber se plachost těhto antilop nedá vůbec srovnávat. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Zebry ale pózují velmi pěkně a ochotně:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Odcházení... Tři sudičky. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Parta zoborožců havraních (Bucorvus abyssinicus). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Impaly. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Planina Nechisaru s jezerem Chamo v pozadí. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5624 DSC 5635 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Tohle by měl být mandelník fialovoprstý (Coracias caudatus). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Vzácný odpočinek ve stínu. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Vždy připraven? : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl I tady se pase, park nepark... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Black & white:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Odplouváme. : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie A blížíme se k ostrůvku zvanému crocodile market. Název je lehce zavádějící. Krokodýli se tam nechovají ani neprodávají, jen jich je tam prostě hodně:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Jsou tu opravdu úctyhodné kusy krokodýlů nilských (Crocodylus niloticus). Tito krokodýli mohou dosahovat délky až 6 metrů a jsou tak po krokodýlu mořském druhými největšími plazy na světě. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Na ostří nože... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Tady by se asi koupal opravdu jen blázen:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 5831 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Crocodile market... : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie
Z vody vystupovaly bizarní kamenné útvary. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Tomuto metrovému mláděti jsou však ukradené, ten má svůj klid. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A teď babo raď - neutralistická symbióza nebo prostě jen predátor a kořist? : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Na scénu přicházejí všudypřítomí a obávaní obyvatelé těchto mělkých vod - hroši obojživelní (Hippopotamus amphibius). 157
[Group 4]-DSC 5948 DSC 5949-2 images : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie Z hrocha jsou často vidět jen oči a v těch rozhodně není poznat, co si o vás zrovna myslí...:) Po zhruba sedmi hodinách se pomalu vracíme zpátky na břeh. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Konečně krokodýl i s nějakým tím měřítkem:) Hned je patrnější, jaké jsou to obrovské kusy... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Nepatřím zrovna mezi paranoidní strašpitly, co se bojí každé ještěrky či pavoučka, ale kdybych věděl, co všechno pode mnou či kolem mě plave...asi bych si postavil lepší loď :)) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Husice nilské (Alopochen aegyptiacus). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Pevná ruka kormidelníkova... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A jsme zpět. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Dobře to dopadlo a spoustu jsme toho viděli, takže spokojenost:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Africké pohledy...
V ulicích Arba Minch. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Další den jsme se opět brzy ráno vydali na druhou stranu od jezera, směrem do kopců nad městem. Opět vstávání po čtvrté, bloudění prašným temným ranním městem na autobus, dlouhé čekání na jeho zaplnění, řvoucí motory, během toho postupné rozednění... : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie A už se jede...rychlost tak 10 km/h, autobus se kymácí ze strany na stranu, my nadskakujeme tak vysoko, že občas vrazím hlavou do stropu...Tady o asfaltu myslím ani neslyšeli:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Hurá nahoru! : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Cestou míjíme tradiční hliněno-slaměné domky. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
A jsme na místě. Popravdě řečeno ani moc nevíme kde...Chtěli jsme vystoupit ve vesnici Dorze, kde měly být k vidění právě ony tradiční domky, ale z autobusu jsme si nebyli jistí zda už jsme tam nebo ne, až jsme to přejeli. Většina lidí jela dál na nějaké víkendové trhy, což nás taky lákalo, ale když jel autobus podezřele dlouho, tak jsem lehce zazmatkoval a řekl řidiči, ať nám zastaví. Vyhodil nás někde...prostě někde. A tak jsme šli pomalu zpátky cestou odkud jsme přijeli s tím, že časem chytneme zase nějaký bus co pojede zpět. Nevěděli jsme kdy ani odkud, ale doufali jsme, že bude stačit na nějaký mávnout a snad zastaví...Z horkého Arba Minch, které leží u jezera ve výšce zhruba 1230 m n.m. jsme vystoupali až do 2550 metrů, což bylo na teplotě i okolní krajině znát. Byl tu příjemně svěží vzduch a všechno kolem bylo krásně zelené. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 6107 Tohle by mohl být krásný etiopský endemit - Ibis etiopský (Bostrychia carunculata). : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Tato prašná komunikace je jedinou přístupovou cestou do této oblasti. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A je na ní opravdu rušno. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
DSC 6117 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Cestu lemují krásné dřevěné ploty a za nimi ještě hezčí domky. Tuto oblast obývá malá etnická skupina, která se živí především tkalcovstvím. Mimoto jsou známí stavbou těchto tradičních příbytků. Nejvíce jich je v již zmiňované vesnici Dorze, kterou jsme nejdříve přejeli, ale následně do ní opět došli. Proto o nich můžete nejčastěji slyšet jako o tzv. "Dorze huts". : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie Vypadají v podstatě stejně jako naše vánoční "vosí hnízda":) Odshora až dolů jsou pokryté slámou či jinými přírodními materiály a celá chatka je přerušena jen jedním malým vchodovým otvorem. Mohou být vysoké až 12 m, ale postupem času se zkracují kvůli termitům, kteří postupně stavbu likvidují u její báze. A tak se chata zmenšuje a zmenšuje až je tak malá, že se buďto využívá jen jako malá kuchyň či sklad a nebo se zavčas odřízne a převeze na jiné místo. : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie Nezadržitelná eroze... Vesničané. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
DSC 6133 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Bus jsme nakonec bez problémů stopli a vracíme se do Arba Minch. "Starší" sourozenci se s naprostou samozřejmostí starají o ty mladší, tak to tu funguje. Mnohé naše děti by tohle měly aspoň vidět... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Takhle se stěhuje bagr:) : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie Můj zdravotní stav se dlouhodobě nelepšil, proto jsme se rozhodli navštívit místní nemocnici. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
To byl zážitek sám o sobě. Nejdříve mi museli zavést novou kartu. Poté jsme se po dlouhém čekání tak trošku nadrzo (jinak to nešlo) probojovali až do ordinace. Doktor mě poslal na testy, aby vyloučil malárii. Vzali mi vzorek krve a stolice a zjistili, že malárii nemám, ale mám v sobě malou potvůrku, prvoka - lamblii střevní. Doktor mi předepsal léky a šli jsme. Zní to poměrně bezproblémově, ale místní prostředí bylo dosti šílené...Všude nemocní lidé, někteří vypadali doslova polomrtvě, naše problémy byly oproti problémům většiny lidí zde asi dosti marginální...O hygieně ani nemluvím. Záchod (resp. latríny), na které mě poslali byly katastrofální! Asi nejhorší záchody, co jsem v Etiopii viděl měli právě zde v nemocnici... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Nakonec vše dobře dopadlo. Balíme a pomalu se chystáme na zítřejší odjezd. Před vchodem do pokoje se pase poloochočená srnka:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Typické obsazení autobusu. Ti dva pánové v zelených mundůrech jsou něco jako průvodčí, kteří procházejí autobus, vybírají peníze za jízdu a vůbec dbají na bezproblémový průběh jízdy:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Střídají se hliněné a asfaltové úseky. Míříme zpátky na sever. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Občas se doslova prodíráme stády krav. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Hořká realita Afriky. Nekonečné čekání na vodu... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A když už voda je, je spektrum jejího využití opravdu široké:) : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Cesta z Arba Minch do Shashemene trvala zhruba šest hodin. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Přestávka uprostřed divočiny. : krokodýl, hroch, dovolená, afrika, Zebra, Etiopie Začíná pršet.
Místní kluci. Náš plán byl dostat se do pohoří Bale Mountain, ale to už bylo tento den nereálné, proto jsme museli zůstat v Shashemene. Je to špinavé, chaotické město, centrum rastafariánů. Není zde moc co dělat, ale zároveň je to významná dopravní křižovatka na cestě z Addis Abeby směrem na jih. Ubytovali jsme se v hotelu Rift valley tourist hotel a pozorovali supy před naším oknem. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl DSC 6248 : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl V areálu hotelu byla i příjemná venkovní restaurace. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A jako vždy nesmělo chybět vynikající KAFE! : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
Vyrážíme si prohlédnout město. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Budova vzadu je náš hotel. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Centrum města. Už jsme rozhodně viděli hezčí... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl Místní multishop. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A těm co už svou životní pouť ukončili zde vyrobí pěknou truhličku. : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl
I tady se bydlí. Hliněný domek na jedné z ulic Shashemene... : Etiopie, Zebra, afrika, dovolená, hroch, krokodýl A tím první část povídání o naší etiopské výpravě končí. Na závěr ještě orientační mapka, kde jsme se v rámci Etiopie zhruba pohybovali. Ještě jednou trochu podrobněji. Je tu již vyznačena i druhá část naší cesty, o které bude řeč v následující fotogalerii. Myslím, že i ta bude stát za to, těšte se;-)